Когнітивні помилки у відносинах з клієнтом

Sławomir Wnuk

Термін когнітивне упередження, безумовно, дещо тобі говорить. Доповнення до себе, посилання на експертів, які насправді не є експертами, або цитування подій, які підтверджують твої прогнози. Ми легко впадаємо в монотонне мислення

Ми часто використовуємо розумові скорочення, які зменшують інтелектуальне навантаження та дозволяють нам приймати рішення швидко та ефективно. Це призводить до когнітивних упереджень, які, у свою чергу, можуть перетворитися на помилки судження – чого ми хочемо уникати, особливо під час створення та тестування програмного забезпечення.

Подивися, які когнітивні помилки є найпоширенішими та як їх уникнути, щоб не потрапити в пастку.

Що таке когнітивні упередження?

Ефект прив’язки тобі про щось говорить? Це тенденція занадто покладатися на початкову інформацію, яка називається якорем. Для дослідження Google респонденти, швидше за все, дадуть відповідь від п’яти до семи секунд. При відсутності якоря можна вибрати зовсім іншу гаму.

Більшість із нас вважає Google авторитетом у багатьох відношеннях. Це підвищує нашу сприйнятливість до соціального когнітивного упередження, відомого як авторитетне упередження. Це відбувається, коли ми переоцінюємо легітимність авторитетної думки, і, значить, піддаємося впливу під час прийняття рішень.

błąd poznawczy

Когнітивні схильності сягають корінням у психологію, але вони впливають на нашу щоденну роботу та стосунки. Знання та ознайомлення з ними може допомогти тобі уникнути дорогих помилок. Особливо, коли тобі, як клієнту потрібна нова система. Щоб добре розуміти один одного, особливо під час аналізу впровадження, варто знати, яких пасток слід уникати.

Типи когнітивних упереджень

Чому ми взагалі піддаємося таким думкам? Простіше кажучи, це явище зводиться до взаємодії двох способів мислення: швидкого пізнання, тобто майже рефлексивних думок без зусиль; і вільне вивчення більш вдумливих, обдуманих думок.

Який найпростіший спосіб уникнути та уникнути когнітивних помилок? Це може бути складним, оскільки психологія визнала багато типів неправильного мислення. Кожен може стосуватися іншого типу. Так само, як два приклади, які я навів на початку.

  • Анкерний ефект

Найкращий спосіб протидіяти ефекту прив’язки – це візуалізація твоїх даних. Зверни увагу на Datasaurus, який є популярною адаптацією Anscombe Quartet. При візуалізації він показує динозавра на діаграмі розсіювання, навіть незважаючи на те, що сукупна статистика майже ідентична.

błąd poznawczy
  • Ефект авторитету

Напевно уся реклама асоціюється з лікарями, які представляють результати досліджень, які ідеально підтверджують висунуту тезу. Здебільшого ми не усвідомлюємо, що це просто актор у білому халаті, а дослідження не має конкретного джерела, де ти можеш це без проблем перевірити. Товар у наших покупців – це ставка, і ми із задоволенням його купуємо. Лише через деякий час приходить думка, що, може, він не справжній лікар, а ліки – не ліки.

Щоб уникнути подібних ситуацій, подумай, чи аргументація, яку ти висуваєш, базується на надійному джерелі, чи ти можеш легко знайти підтвердження конкретних даних. У всіх випадках не став під сумнів авторитет і не посилайтеся на випадкові думки, знайдені в Інтернеті.

  • Евристика доступності

Це розумові скорочення, які мають тенденцію використовувати анекдотичні приклади. Напевно, ти не раз чув аргумент, що щось повинно вийти, тому що це завжди вдавалося.

Таким скороченням можна протистояти, свідомо залучаючи вільне пізнання. Щоб це працювало таким чином, слід дотримуватися кількох правил: зупинися і подумай про негайне рішення; думати про проблему в контексті того, що змінилося; спостерігай за тим, що ви можете виміряти; заплануй наступне тестування з невеликими змінами.

  • Ефект підтвердження

Це схильність шукати та згадувати інформацію, яка підтверджує наші попередні переконання чи гіпотези. Класичним прикладом цього в аналізі продуктивності є те, що «цей компонент ніколи не був проблемою, тому це точно не він». Такого когнітивного дисонансу можна уникнути, змінивши мову, яку ми використовуємо для визначення проблем.

Якщо менше зосереджуватись на тому, чи правий ти чи ні, а більше на тому, що може піти не так, тобі буде краще.

  • Ефект сліпої плями

Цей ефект виникає, коли ми не вміємо сприймати несподівані результати, які є прямо перед нами. Багато з нас відчували розчарування, витрачаючи години на вирішення проблеми, щоб повернутися до початку й упустити просту, очевидну деталь.

Гарною протидією цьому ефекту є «переспати з тою думкою». Відкладення прийняття рішення на наступний день або на кілька годин може допомогти тобі поглянути на речі з дещо іншої точки зору.

Підсумування

Через когнітивні упередження будь-який проект може висіти на волосині. Найважливіше — добре спілкуватися з клієнтом і аналітиком або розробником, з яким ти працюєш.

Кожен з нас лише людина і може легко зробити власні висновки. Варто пам’ятати, щоб не пропустити важливий проект через помилки чи погане спілкування.

Зареєструйся на консультацію з експертами по впровадженню eVolpe

wybierz termin
Sławomir Wnuk
Прокрутити вгору