- Процес продажів і система CRM – як поєднати soft і hard? - 20 Серпня 2018
Одного разу я почув від одного з торговців, що продаж – це як мистецтво. Як картина, створена художником – щоразу інша. Тому продавець-художник щоразу веде процес продажів трохи по-різному. Робота, яка створюється в кінці, як у випадку з художником, іноді не має вартості, а іноді вона коштує мільйони. Моя продажна частина розуму це розуміє і приймає. На жаль, інша, ІТ-сторона, під мовчазний крик протесту задається питанням, як все це зафіксувати та виміряти в CRM-системі?!
Тепер, коли ми з’ясували, що продажі схожі на картину, написану художником, нам все ще потрібно відповісти на запитання, навіщо їх вимірювати? Ну, тому що продаж, що ще гірше, — це математика. ти не віриш? Спробую показати це на прикладі.
Можливість
Кожен продавець, яким би художником він не був, працює над можливостями, навіть якщо він цього не усвідомлює. Ти можеш уявити таку можливість продажу:
Можливість продажу — це потенційна можливість продати продукт або послугу компанії комусь. Можливість завжди стосується певного клієнта та людини, з якою ти розмовляєш, а також таких тривіальних даних, як, наприклад, дата створення. Я представив ці поля сірими. Відомо, що можливість має бути пов’язана з конкретними продуктами та послугами. Це поле позначено червоним кольором. Основою можливості є очікувана дата закриття та ймовірність виграшу. Кожна можливість має історію подій, стадію, на якій вона перебуває, і деякі заплановані завдання. Я позначив ці поля зеленим.
Подумай про це на мить – кожна організація має можливість продажу. Якщо клієнти звертаються, ставлять запитання, продавці ходять на зустрічі або витрачають додатковий бюджет на екстраординарні продажі, можливості просто повинні бути.
Тому кожна компанія повинна відповісти на такі питання:
Можна поставити ще сотні подібних питань. Проблема в тому, що, не ставлячись до продажів як до математики, ми не зможемо на них відповісти. Але давай підемо далі.
Процес продажу
Оскільки ми знаємо, що кожна компанія має можливості продажу, то кожна компанія має свій власний процес продажу. Процес продажу існує, навіть якщо він несвідомий. Таким процесом є все, що відбувається з клієнтом з моменту його приходу в компанію. Спробуємо уявити найпростіший процес:
Як бачиш, нічого складного. Замовник звітує, а ми над ним виконуємо ряд дій, які можна згрупувати по етапах. На етапі дослідження потреб ми телефонуємо клієнту, розмовляємо з ним, визначаємо потребу тощо. Потім ми готуємо для нього пропозицію, обговорюємо її, потім слідкуємо за нашими можливостями продажу і, нарешті, ведемо переговори з клієнтом.
Підводячи підсумок, очевидно, що КОЖНА компанія має процес продажів, навіть якщо вони часто про це не знають. Звичайно, краще, якщо він знає, тому що він може створити процес, який буде кращим за конкурентів. Але давайте перейдемо до суті. Оскільки кожна компанія має процес продажів, чи може кожна компанія відповісти на наступні запитання?
Фільтр продажів
А тепер найкраще. Кожен бізнес має можливість, процес продажів і воронку продажів. Оскільки кожна можливість проходить через процес продажу та зрештою виграється або втрачається, коли її візуалізують у послідовний процес, відбувається магія. Давай розглянемо приклад.
На заздалегідь визначених етапах ти можеш побачити конкретні можливості продажу. Чотири з них знаходяться на стадії аналізу потреб, клієнти ще чекають на отримання пропозиції. Двоє вже отримали пропозицію, один з них переговорний.
А тепер найважливіші питання в продажах, на які дасть відповідь тільки фільтр:
Знову ж таки, можна поставити сотні питань. Усі вони зводяться до однієї тези:
Усі компанії мають можливості для продажу в процесі та воронці продажів, але мало хто з них точно знає, що з ними відбувається.
Результатом цього є те, що весь відділ продажів наполегливо працює, але ніхто не знає, що можна змінити в процесі, і як керувати діяльністю, щоб:
Орієнтуватися в цих трьох питаннях без вимірювання конкретного процесу дуже складно. Багато компаній впроваджують зміни у відділ продажів, але мало хто з них може показати, що вони дійсно принесли результати. Найпоширенішим показником успіху є лише продажі, але цього недостатньо. Наприклад, зміна у відділі могла підвищити ефективність продажів, але вона також знизила середнє значення можливостей з іншої причини. Тоді результат може бути таким же, навіть якщо на цьому шляху був певний успіх, про який ніхто не знає. Є ще одна проблема, про яку ніхто не знає.
Продажі в CRM
Вищезазначене можна виміряти на аркушах паперу, в зошитах або просто на пам’ять. На жаль, незважаючи на найкращі наміри, неможливо було б зробити з цього достовірні висновки. Тут на допомогу приходять системи CRM.
Поєднання продажів із CRM-системою для мене є поєднанням мистецтва та математики.
Чим краще підключення, тим краща система CRM і процес отримання висновків на основі даних, які вона містить. Факт, яким я закрию запис, простий. Компанії, які регулярно вдосконалюють свій процес продажів на основі даних, можуть створити конкурентну перевагу, яку нелегко подолати.
Створи свою.
Зареєструйся на консультацію з експертами по впровадженню eVolpe
- Процес продажів і система CRM – як поєднати soft і hard? - 20 Серпня 2018